niedziela, 24 lutego 2019

Oscary 2019 - wersja alternatywna

Wersja alternatywna, czyli innymi słowy Oscary rozdane przeze mnie. Do momentu tworzenia tego zestawienia obejrzałem równo 200 filmów z 2018. Prawie 50 więcej niż w zeszłym roku na etapie tworzenia takiego wpisu. Udało mi się obejrzeć wszystkie nominowane propozycje z kategorii filmowych, aktorskich, scenariuszy itd. Dodatkowo widziałem chyba już wszystkie produkcje, które jakością mogłyby się równać z oscarowymi konkurentami, dzięki czemu myślę, że mam szeroki ogląd na poziom kina w tym roku.

Podobnie jak w poprzednim zestawieniu, dodałem również kategorię znane ze Złotych Globów, dzięki czemu mogłem docenić również kreacje i filmy komediowe. Nie chcąc zgrywać eksperta, skupiłem się jedynie na najważniejszych kategoriach, pomijając techniczne.

Ważna uwaga: filmy "Under the Silver Lake" i "Her Smell" będą miały premierę w Stanach dopiero na wiosnę tego roku, stąd nie mogły być brane pod uwagę przy Oscarach, ale ja zdecydowałem się je u siebie mimo tego umieścić, jako iż widziałem oba w sierpniu przez co mogę nie pamiętać o ich uwzględnieniu w następnym roku.


NAJLEPSZY FILM




BOY ERASED
EIGHTH GRADE
FIRST MAN
HEREDITARY
LEAVE NO TRACE
MID90s
ROMA
SUSPIRIA
THE FAVOURITE
ZIMNA WOJNA

Ten rok był tak dobry, że oscarową ósemkę zdecydowałem się powiększyć o dodatkowe dwie pozycje. Wyraźnie jednak widać, że nie zgadzam się tym razem z wyborami Akademii. To w moim przypadku wyjątkowa sytuacja, bo jeśli cofnę się pamięcią do ostatnich trzech moich rozdań zgadzałem się odpowiednio 5, 5 i 6 razy. Tym razem jedynie "The Favourite" i "Roma" znalazły się wśród moich opcji, chociaż całkiem blisko był "A Star Is Born". Dużo świetnych filmów, jednak za prawdziwe arcydzieło uważam projekt Alfonso Cuarona i zwycięzcy nie mogło być innego.

NAJLEPSZA KOMEDIA



ARIZONA
GAME NIGHT
GREEN BOOK
GRINGO
TAG
TULLY
UNDER THE SILVER LAKE

Poziom komedii w tym roku nie był tak wysoki moim zdaniem, jak w poprzednich latach, kiedy zdecydowałem się wprowadzić tę kategorię. Ze stawki najbliżej zwycięstwa był zaskakująco zabawny "Game Night", chociaż "Under the Silver Lake" wygrał ostatecznie z dużą przewagą. Produkcja Davida Roberta Mitchella nie jest stricte komedią, ale zapewnia tyle funu, jak żaden inny film w 2018 roku, dlatego postanowiłem umieścić go tutaj.

NAJLEPSZY REŻYSER

ALFONSO CUARON (ROMA)
DAMIEN CHAZELLE (FIRST MAN)
LUCA GUADAGNINO (SUSPIRIA)
PAWEŁ PAWLIKOWSKI (ZIMNA WOJNA)
GASPAR NOE (CLIMAX)

Wyróżnienia: Ari Aster (Hereditary), Alex Garland (Annihilation), Jonah Hill (Mid90s), Barry Jenkins (If Beale Street Could Talk), Yorgos Lanthimos (The Favourite), Adam McKay (Vice), David Robert Mitchell (Under the Silver Lake), Alex Ross Perry (Her Smell).


W tym roku zamiast walki o to kogo pominąć, zdecydowałem się po prostu wypisać alfabetycznie kandydatów, którzy byli najbliżej, których w ostatecznym rozrachunku brałem pod uwagę. Myślę, że to lepsze rozwiązanie. Najbliżej piekielnie silnej piątki był Yorgos Lanthimos, ale ostatecznie musiał uznać wyższość rywali. Moje wybory z wyborami Akademii znów sprawdzają się tylko w dwóch przypadkach, choć wierzę, że zwycięzcę będziemy mieli tego samego: absolutnie wybitną pracę Alfonso Cuarona.


NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWY



ZAIN AL RAFEEA (CAFARNAUM)
CHRISTIAN BALE (VICE)
WILLEM DAFOE (AT ETERNITY'S GATE)
MATT DILLON (THE HOUSE THAT JACK BUILT)
MARCELLO FONTE (DOGMAN)

Wyróżnienia: Rafael Casal (Blindspotting), Bradley Cooper (A Star Is Born), Ethan Hawke (First Reformed), Lucas Hedges (Boy Erased), Rami Malek (Bohemian Rhapsody), Joaquin Phoenix (Don't Worry, He Won't Get Far on Foot), John David Washington (BlacKkKlansman)

Tak naprawdę pierwszą piątkę cenię tak równo, że o zwycięstwie któregoś z panów mógł zdecydować rzut monetą. Różnice bardzo niewielkie. Z oscarowej stawki znaleźli się u mnie tylko Bale i Dafoe i gdybym miał przyznawać któremuś z nich, to statuetka powędrowałaby do Willema. W swojej wersji postawiłem na zdobywcę Złotej Palmy, Marcello Fonte.

NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA



GLENN CLOSE (THE WIFE)
TONI COLLETTE (HEREDITARY)
OLIVIA COLMAN (THE FAVOURITE)
THOMASIN McKENZIE (LEAVE NO TRACE)
TILDA SWINTON (SUSPIRIA)

Wyróżnienia: Yalitza Aparicio (Roma), Jessie Buckley (Beast), Viola Davis (Widows), Elsie Fisher (Eighth Grade), Lady Gaga (A Star Is Born), Maggie Gylenhaal (The Kindergarten Teacher), Kathryn Hahn (Private Life), Helena Howard (Madeline's Madeline), Melissa McCarthy (Can You Ever Forgive Me?), Elisabeth Moss (Her Smell), Rosamund Pike (A Private War), Julia Roberts (Ben Is Back)

Kolejna wielka piątka, w której znów mógł decydować rzut monetą, tak genialne są te kreacje. Jednocześnie ciężko mi się sprzeczać z wyborami Akademii, bo w ich piątce nie ma pani, która zagrała źle czy choćby dobrze. Same świetne role. Zresztą nie tylko moje, jak i ich opcje, bo poza nominacjami mamy choćby znakomitą Rosamund Pike czy Helenę Howard dającą popis w finale Madeline's Madeline.

NAJLEPSZY AKTOR W KOMEDII



JASON BATEMAN (GAME NIGHT)
ANDREW GARFIELD (UNDER THE SILVER LAKE)
LIN-MANUEL MIRANDA (MARY POPPINS RETURNS)
VIGGO MORTENSEN (GREEN BOOK)
JONATHAN PRYCE (THE MAN WHO KILLED DON QUIXOTE)

Wyróżnienia: John Cena (Blockers), David Oyelowo (Gringo), Lakeith Steinfeld (Sorry to Bother You)

Tutaj problemów większych nie miałem, od sierpnia typowałem u siebie na zwycięzcę doskonałego Andrew Garfielda i na pozycji lidera już pozostał. Pozostali panowie nie znaleźli się tu jednak na siłę, każdy z nich bardzo dobry.

NAJLEPSZA AKTORKA W KOMEDII



ZOEY DEUTCH (FLOWER)
REGINA HALL (SUPPORT THE GIRLS)
RACHEL McADAMS (GAME NIGHT)
KATE McKINNON (THE SPY WHO DUMPED ME)
CHARLIZE THERON (TULLY)

Wyróżnienia: Emily Bluny (Mary Poppins Returns), Constance Wu (Crazy Rich Asians)

Podobna sytuacja jak wyżej, z tymże jeszcze przed wypuszczeniem zwiastuna wiedziałem, że metamorfoza Charlize Theron w "Tully' nie przejdzie bez echa. Zgarnęła nominację do Złotego Globa, u mnie wygrywa. Warta tutaj wzmianki jest także zupełnie niezauważona, szalona kreacja Zoey Deutch we "Flower".

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY



MAHERSHALA ALI (GREEN BOOK)
ADAM DRIVER (BLACKkKLANSMAN)
RICHARD E. GRANT (CAN YOU EVER FORGIVE ME?)
DANIEL KALUUYA (WIDOWS)
JONATHAN PRYCE (THE WIFE

Wyróżnienia: Timothee Chalamet (Beautiful Boy), Sam Elliott (A Star Is Born), Ben Foster (Leave No Trace), Josh Hamilton (Eighth Grade), Lucas Hedges (Mid90s), Jonah Hill (Don't Worry, He Won't Get Far on Foot), Matthew McConaughey (White Boy Rick), John David Washington (Monsters and Men)

Dobre role panów na drugim planie były liczne, choć nie tak zachwycające, by skompletowanie piątki należało do trudnych zadań. Zawiódł mnie trochę Timothee Chalamet, któremu wróżyłem nawet sięgnięcie po Oscara, ale ostatecznie nie był w "Beautiful Boy" dobry na tyle, by zasłużyć na choćby nominację zarówno do prawdziwych Oscarów, jak i moich. Natomiast Mahershala Ali w ekspresowym tempie staje się jednym z najlepszych obecnie pracujących aktorów z szansą na drugiego złotego rycerza w karierze tej nocy. Poza filmowymi rolami, mamy przecież też tę w "True Detective".

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA



EMILY BLUNT (A QUIET PLACE)
AGYNESS DEYN (HER SMELL)
CLAIRE FOY (FIRST MAN)
MOLLY PARKER (MADELINE'S MADELINE)
RACHEL WEISZ (THE FAVOURITE)

Wyróżnienia: Amy Adams (Vice), Mackenzie Davis (Tully), Elizabeth Debicki (Widows), Nicole Kidman (Boy Erased), Regina King (If Beale Street Could Talk), Margot Robbie (Mary Queen of Scots), Emma Stone (The Favourite), Katherine Waterston (Mid90s)

Tutaj miałem taki problem z wyborem piątki, że powinienem rozważyć rozszerzenie kategorii o 2-3 dodatkowe miejsca. Nie chciałem jednak siebie oszukiwać i ułatwiać zadanie, stąd w ostatniej chwili nie załapały się Regina King (która może zdobyć Oscara) i Margot Robbie. Wybory Akademii również są dobre, chociaż na pewno brakuje u nich Blunt i Foy.

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY



BO BURNHAM (EIGHTH GRADE)
NURI BILGE CEYLAN (DZIKA GRUSZA)
ALFONSO CUARON (ROMA)
DEBORAH DAVIS I RONY McNAMARA (THE FAVOURITE)
ALEX ROSS PERRY (HER SMELL)

Wyróżnienia: Daveed Diggs i Rafael Casal (Blindspotting), Jonah Hill (Mid90s), Tamara Jenkins (Private Life), Julian Schnabel i Jean-Claude Carriere (At Eternity's Gate)

"Roma" przegrywa po raz pierwszy. No jeśli ktoś gdzieś był w jakimś elemencie lepszy od Alfonso Cuarona, to moim zdaniem był to Bo Burnham i jego debiutancki tekst do wspaniałego "Eighth Grade". Muszę powiedzieć, że po raz kolejny scenariusze oryginalne są bardzo mocną kategorią, zarówno te które znalazły się poza nominacjami.

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY



ARASH AMIEL (A PRIVATE WAR)
JOEL EDGERTON (BOY ERASED)
DEBRA GRANIK I ANNE ROSELLINI (LEAVE NO TRACE)
NICOLE HOLOFCENER I JEFF WHITTY (CAN YOU EVER FORGIVE ME?)
JOSH SINGER (FIRST MAN)

Wyróżnienia: Ethan Coen i Joel Coen (The Ballad of Buster Scruggs), Barry Jenkins (If Beale Street Could Talk), Jason Reitman, Jay Carson i Matt Bai (The Front Runner), Gus van Sant (Don't Worry, He Won't Get Far on Foot)

Mówi się, że najlepsze scenariusze pisze życie lub bierze się je z książek, jednak jak w roku poprzednim nie sprawdza się to powiedzenie. Skrypty 2018 były co najwyżej dobre. O zwycięstwo biły się do końca te z "First Man" i "Can You Ever Forgive Me?".

NAJLEPSZE ZDJĘCIA



ALFONSO CUARON (ROMA)
BRUNO DELBONNEL (THE BALLAD OF BUSTER SCRUGGS)
KYUNG-PYO HONG (BURNING)
SEAN PRICE WILLIAMS (HER SMELL)
ŁUKASZ ŻAL (ZIMNA WOJNA)

Wyróżnienia: Christopher Blauvelt (Mid90s), Benoit Debie (Climax), Benoit Delhomme (At Eternity's Gate), Mike Gioulakis (Under the Silver Lake), James Laxton (If Beale Street Could Talk), Robbie Ryan (The Favourite), Linus Sandgren (First Man)

Tutaj również towarzyszył mi taki ból głowy, że pozostaje się cieszyć, jak świetne prace operatorów mogliśmy podziwiać w tym roku. Nie tylko kilka wybitnych pozycji w finalnej piątce, ale i rewelacyjne dzieła wśród wyróżnień.

NAJLEPSZA MUZYKA



MARCO BELTRAMI (A QUIET PLACE I FREE SOLO)
NICHOLAS BRITELL (IF BEALE STREET COULD TALK I VICE)
ALEXANDRE DESPLAT (ISLE OF DOGS)
JUSTIN HURWITZ (FIRST MAN)
RICH VREELAND (UNDER THE SILVER LAKE)

Wyróżnienia: Henry Jackman (The Predator), Max Richter (Mary Queen of Scots), Colin Stetson (Hereditary)

Może i tylko ośmiu kandydatów brałem ostatecznie pod uwagę, ale za to poziom oryginalnych soundtracków był naprawdę wyśmienity. Na tyle, że do ostatniego momentu głowiłem się czy jednak Britell za "Beale Street", Vreeland za "Silver Lake" czy Desplat za "Isle of Dogs", którego typowałem na zwycięzcę jeszcze na wiosnę. W końcu zdecydowałem, że gdzieś może przegrać "Under the Silver Lake", a kategoria muzyczna będzie najlepszą opcją.

NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY

BURNING (KOREA POŁUDNIOWA)
CLIMAX (FRANCJA)
ROMA (MEKSYK)
SIEDZĄCY SŁOŃ (CHINY)
ZIMNA WOJNA (POLSKA)

Wyróżnienia: Cafarnaum (Liban), Dogman (Włochy), Dzika grusza (Turcja), Shoplifters (Japonia), Utoya. 22 lipca (Norwegia), Winni (Dania), Wszyscy wiedzą (Hiszpania)

Ktoś mógłby spytać dlaczego wygrywa "Climax" skoro "Roma" została wybrana najlepszym filmem roku - ano właśnie dlatego. Nie chciałem się zwyczajnie powtarzać. A poziom filmów zagranicznych jest w tym roku wspaniały, wyraźnie przewyższa dokonania Amerykanów.

NAJLEPSZY FILM NIEDOSTRZEŻONY



AMERICAN ANIMALS
BACK ROADS
BEAST
MANDY
THE STANDOFF AT SPARROW CREEK

Wyróżnienia: Blindspotting, Hold the Dark, Madeline's Madeline, Skate Kitchen, Summer of 84, Support the Girls, The Land of Steady Habits, The Vanishing, Wildlife

Kategoria, która u mnie debiutuje i którą ciężko mi do końca sprecyzować. Bo czy za filmy niedostrzeżone można uznać "Blindspotting", "Skate Kitchen" czy "Madelaine's Madelaine" robiące furore wśród krytyków albo "Beast", które zdobywa nominację do Bafty za najlepszy brytyjski film? No właśnie nie do końca. To więc zestawienie filmów, które moim zdaniem u nas są za mało popularne. Prawie żaden z nich nie dostał także premiery kinowej. Zdecydowałem się też nie uwzględniać tytułów, które chwaliłem wyżej, jak "Mid90s" czy "Her Smell".

CICHY BOHATER



JESSIE BUCKLEY (BEAST)
RAFAEL CASAL (BLINDSPOTTING)
LUCAS HEDGES I KATHERINE WATERSTON (MID90s)
HELENA HOWARD, MOLLY PARKER I MIRANDA JULY (OBSADA MADELINE'S MADELINE)
ALEXANDRA SHIPP (LOVE, SIMON)

Wyróżnienia: Nicolas Cage (Mandy), Paul Walter Hauser (BlacKkKlansman), Barry Keoghan (American Animals), Harry Melling (The Ballad of Buster Scruggs), Lewis Pullman (Bad Times at the El Royale)

Jessie Buckley będzie w przyszłości gwiazdą, w to nie wątpię, ale chwaliłem już wystarczająco wyżej "Beast", dlatego tym razem postanowiłem wyróżnić film "Blindspotting" i grającego w nim główną rolę Rafaela Casala, który również był współautorem scenariusza. Jego filmowy partner, Daveed Diggs otrzymał nominację do Film Independent, jednak o nim nie słyszałem nic. Wyróżniłem również fantastyczne trio "Madelaine's Madeline" czy drugoplanowe kreacje Hedgesa i Waterston.

PODSUMOWANIE

Roma 3/5 (Film, Reżyser, Scenariusz Oryg, Zdjęcia, Film nieanglojęzyczny)

Under the Silver Lake 2/3 (KomediaAktor w komedii, Muzyka)

First Man 1/5 (Film, Reżyser, Aktorka 2-plan, Scenariusz Adapt, Muzyka)
Green Book 1/3 (Komedia, Aktor w komedii, Aktor 2-plan)
Eighth Grade 1/2 (Film, Scenariusz Oryg)
Hereditary 1/2 (Film, Aktorka 1-plan)
Climax 1/2 (Reżyser, Film nieanglojęzyczny)
Tully 1/2 (Komedia, Aktorka w komedii)
A Quiet Place 1/2 (Aktorka 2-plan, Muzyka)
Beast 1/2 (Film niedostrzeżony, Cichy bohater)
Dogman 1/1 (Aktor 1-plan)
If Beale Street Could Talk 1/1 (Muzyka)
Blindspotting 1/1 (Cichy bohater)

The Favourite 0/4 (Film, Aktorka 1-plan, Aktorka 2-plan, Scenariusz Oryg)
Zimna wojna 0/4 (Film, Reżyser, Zdjęcia, Film nieanglojęzyczny)
Leave No Trace 0/3 (Film, Aktorka 1-plan, Scenarisz Adapt)
Suspiria 0/3 (Film, Reżyser, Aktorka 1-plan)
Game Night 0/3 (Komedia, Aktor w komedii, Aktorka w komedii)
Her Smell 0/3 (Aktorka 2-plan, Scenariusz Oryg, Zdjęcia)

Boy Erased 0/2 (Film, Scenariusz adapt)
Mid90s 0/2 (Film, Cichy bohater)
Vice 0/2 (Aktor 1-plan, Muzyka)
The Wife 0/2 (Aktorka 1-plan, Aktor 2-plan)
Can You Ever Forgive Me? 0/2 (Aktor 2-plan, Scenariusz adapt)
Madeline's Madeline 0/2 (Aktorka 2-plan, Cichy bohater)
Burning 0/2 (Zdjęcia, Film nieanglojęzyczny)

Arizona 0/1 (Komedia)
Gringo 0/1 (Komedia)
Tag 0/1 (Komedia)
Cafarnaum 0/1 (Aktor 1-plan)
The House That Jack Built 0/1 (Akor 1-plan)
At Eternity's Gate 0/1 (Aktor 1-plan)
Dogman 0/1 (Aktor 1-plan)
Mary Poppins Returns 0/1 (Aktor w komedii)
The Man Who Killed Don Quixote 0/1 (Aktor w komedii)
Flower 0/1 (Aktorka w komedii)
Support the Girls 0/1 (Aktorka w komedii)
The Spy Who Dumped Me 0/1 (Aktorka w komedii)
BlacKkKlansman 0/1 (Aktor 2-plan)
Widows 0/1 (Aktor 2-plan)
Dzika grusza 0/1 (Scenariusz Oryg)
A Private War 0/1 (Scenariusz Adapt)
The Ballad of Buster Scruggs 0/1 (Zdjęcia)
Free Solo 0/1 (Muzyka)
Isle of Dogs 0/1 (Muzyka)
Siedzący słoń 0/1 (Film nieanglojęzyczny)
American Animals 0/1 (Film niedostrzeżony)
Back Roads 0/1 (Film niedostrzeżony)
Mandy 0/1 (Film niedostrzeżony)
The Standoff at Sparrow Creek 0/1 (Film niedostrzeżony)
Love, Simon 0/1 (Cichy bohater)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz