niedziela, 25 kwietnia 2021

Oscary 2021 - wersja alternatywna

Wersja alternatywna, czyli innymi słowy Oscary rozdane przeze mnie. Dziwny był to rok w kinematografii przez wzgląd na pandemię i siłą rzeczy dziwne to będą Oscary. Wiele premier przesunięto, zgłaszać się mogły też filmy docelowo rzucone na początek 2021, a gala odbędzie się pod koniec kwietnia.

Do momentu tworzenia tego zestawienia obejrzałem ponad 150 filmów z 2020, aż o 70 mniej niż w zeszłym roku. Aczkolwiek udało mi się obejrzeć wszystkie nominowane propozycje z kategorii filmowych, aktorskich, scenariuszy itd. Dodatkowo widziałem chyba już wszystkie produkcje, które jakością mogłyby się równać z oscarowymi konkurentami, dzięki czemu myślę, że mam szeroki ogląd na poziom kina w tym roku.

Podobnie jak w poprzednich zestawieniach, dodałem również kategorie znane ze Złotych Globów, dzięki czemu mogłem docenić również kreacje i filmy komediowe. Nie chcąc zgrywać eksperta, skupiłem się jedynie na najważniejszych kategoriach, pomijając techniczne. Po raz pierwszy rezygnuję też ze swojej kategorii "cichego bohatera" ze względu na niewielką liczbę ciekawych kandydatów.


NAJLEPSZY FILM



BERLIN ALEXANDERPLATZ
HAMILTON
JUDAS AND THE BLACK MESSIAH
NOMADLAND
SOUND OF METAL
THE FATHER
THE NEST
THE TRIAL OF THE CHICAGO 7

Wyróżnienia: Ma Rainey's Black Bottom, Mank, Minari, Never Rarely Sometimes Always, The King of Staten Island.

Nie był to najlepszy poziom wśród filmów oscarowych, ba uważam tę edycję za jedną z najsłabszych od dawna. Nawet też nieszczególnie widzę filmy, które członkowie Akademii pominęli. Nie zrozumcie mnie źle, każdą z powyższych uważam za co najmniej dobrą, ale też brakuje mi obrazu o sile np. "Romy" czy zeszłorocznego "Parasite".

Z Akademią zgadzamy się w pięciu przypadkach, więc zupełnie nieźle, zwłaszcza że kolejne pozycje są wśród wyróżnień. Finalnie postawiłem na coś zupełnie innego. Niemiecką petardę widzianą na Nowych Horyzontach.

NAJLEPSZA KOMEDIA



I CARE A LOT
ON THE ROCKS
PALM SPRINGS
SAINT FRANCES
SAVE YOURSELVES!
SHIVA BABY

Wyróżnienia: Borat Subsequent Moviefilm, Sonic the Hedgehog, The Hunt, Timmy Failure: Mistakes Were Made, Valley Girl.

Oczywiście to kategoria ze Złotych Globów, ale jak się bawić to się bawić. Po raz kolejny ją sobie pożyczam. Poziom komedii drugi rok z rzędu uważam za wysoki i przynamniej trzy z nich to filmy rewelacyjne. Jak zwykle w tej kategorii mój gust sięga po pozycje spoza mainstreamu, który znów zawodzi.

NAJLEPSZY REŻYSER


BRANDON CRONENBERG (POSSESSOR)
SEAN DURKIN (THE NEST)
BURHAN QURBANI (BERLIN ALEXANDERPLATZ)
FLORIAN ZELLER (THE FATHER)
CHLOE ZHAO (NOMADLAND)

Wyróżnienia: Antonio Campos (The Devil All the Time), Lee Isaac Chung (Minari), David Fincher (Mank), Eliza Hittman (Never Rarely Sometimes Always), Shaka King (Judas and the Black Messiah), Kornel Mundruczo (Pieces of a Woman), Christopher Nolan (Tenet), Andrew Patterson (The Vast of Night), Aaron Sorkin (The Trial of the Chicago 7), Tim Sutton (Funny Face).

Jedna z tych kategorii, w której się z wyborami Akademii nie zgadzam. 1/5, ale przynajmniej będzie to zwyciężczyni faktycznego Oscara Chloe Zhao. Chociaż to też nie chodzi o to, że jej wybory były niedobre, po prostu wydaje mi się, że były w tym roku ciekawsze opcje. Wielkim pominiętym jest Florian Zeller i jego niezwykle precyzyjna i efektowna reżyseria małego, wielkiego filmu. I to jeszcze debiut fabularny!

NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWY


RIZ AHMED (SOUND OF METAL)
CHADWICK BOSEMAN (MA RAINEY'S BLACK BOTTOM)
ANTHONY HOPKINS (THE FATHER)
JUDE LAW (THE NEST)
GARY OLDMAN (MANK)

Wyróżnienia: Christopher Abbott (Possessor), Clayne Crawford (The Killing of Two Lovers), Pete Davidson (The King of Staten Island), Tom Holland (Cherry i The Devil All the Time), Mads Mikkelsen (Na rauszu), Lakeith Stanfield (Judas and the Black Messiah), John David Washington (Malcolm & Marie).

Ulalala, miałem tutaj prawdziwy ból głowy, bo mamy absolutnie rewelacyjne trio w osobach Riza, Chadwicka i sir Anthony'ego. Zwłaszcza zaskoczył mnie Boseman, którego niespecjalnie ceniłem, a tymczasem kreacja w "Ma Rainey's Black Bottom" okazała się jego życiówką i wspaniałym jego pożegnaniem z kinem. Tym większy smutek ogarnia po jego szokującej śmierci, gdy uzmysłowi sobie człowiek, jakim talentem faktycznie dysponował. Chadwick (zasłużenie) Oscara zgarnie, ale ja finalnie stawiam na starego wygę Hopkinsa, który absolutnie zmiata z planszy swoim występem.

NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA



CARRIE COON (THE NEST)
SALLY HAWKINS (ETERNAL BEAUTY)
VANESSA KIRBY (PIECES OF A WOMAN)
FRANCES McDORMAND (NOMADLAND)
CAREY MULLIGAN (PROMISING YOUNG WOMAN)

Wyróżnienia: Rachel Brosnahan (I'm Your Woman), Morfydd Clark (Saint Maud), Viola Davis (Ma Rainey's Black Bottom), Andra Day (The United States vs. Billie Holiday), Elisabeth Moss (Shirley i The Invisible Man), Kate Winslet (Ammonite), Zendaya (Malcolm & Marie). 

Dawno nie mieliśmy takiej zagadki w aktorskiej kategorii na Oscarach, bo na kilka godzin przed galą dalej możemy się zastanawiać czy może Mulligan czy jednak McDormand czy Davis, a może nawet Day ich wszystkie zaskoczy. I choć wszystkie panie zagrały rewelacyjnie, tak do mojej listy dodałem kolejne dwie. Tu być może nie będę tak obiektywny jak bym chciał, bo uwielbiam zarówno Carrie Coon, jak i Sally Hawkins, ale też myślę, że ich kreacje zupełnie uzasadniają ich pozycję.

NAJLEPSZY AKTOR W KOMEDII


SACHA BARON COHEN (BORAT SUBSEQUENT MOVIEFILM)
BILL MURRAY (ON THE ROCKS)
JOHN REYNOLDS (SAVE YOURSELVES!)
ANDY SAMBERG (PALM SPRINGS)
VINCE VAUGHN (FREAKY)

Wyróżnienia: Ed Helms (Coffee & Kareem), Joe Keery (Spree).

W zeszłym roku napisałem, że poziom aktorstwa panów w komedii jest delikatnie ujmując taki sobie i tak naprawdę mógłbym się pod tym znów podpisać. Są role dobre, śmieszne i zaskakujące, żadnej jednak zniewalającej.

NAJLEPSZA AKTORKA W KOMEDII


AYA CASH (SCARE ME)
BETTY GILPIN (THE HUNT)
SUNITA MANI (SAVE YOURSELVES!)
KELLY O'SULLIVAN (SAINT FRANCES)
ROSAMUND PIKE (I CARE A LOT)

Wyróżnienia: Awkwafina (Breaking News in Yuba County), Maria Bakalova (Borat Subsequent Moviefilm), Millie Bobby Brown (Enola Holmes), Kate Hudson (Music), Allison Janney (Breaking News in Yuba County), Rashida Jones (On the Rocks), Cristin Milioti (Palm Springs), Kathryn Newton (Freaky), Margot Robbie (Birds of Prey), Iliza Shlesinger (Spenser Confidential), Anya Taylor-Joy (Emma).

I tutaj również mógłbym zacytować siebie z poprzedniego roku : "z aktorkami w komedii już jest znacznie lepiej". Nie wiem o co chodzi w połączeniu kobiet i komedii, ale panie znów dają czadu. Każda z nominowanej piątki mnie zachwyciła i każda mogłaby wygrać.

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY



BILL BURR (THE KING OF STATEN ISLAND)
SACHA BARON COHEN (THE TRIAL OF THE CHICAGO 7)
DANIEL KALUUYA (JUDAS AND THE BLACK MESSIAH)
MARK RYLANCE (THE TRIAL OF THE CHICAGO 7)
ALBRECHT SCHUCH (BERLIN ALEXANDERPLATZ)

Wyróżnienia: Shia LaBeouf (Pieces of a Woman), Jared Leto (The Little Things), Lance Henriksen (Falling), Leslie Odom Jr. (One Night in Miami), Paul Raci (Sound of Metal).

Daniel Kaluuya ladies and gentlemen. Gdy w sierpniu oglądałem zwiastun "Judas and the Black Messiah" powiedziałem sobie, że Kaluuya gra na Oscara. Jakież było moje zdziwienia, że bądź co bądź cicho brnący miesiącami film, okazał się finalnie wielkim wygranym na Oscarach. Bo nie dość, że jest Kaluuya, który wygra, to jeszcze jest kilka innych nominacji, w tym ta najważniejsza za najlepszy film. Na dalszych miejscach są wspaniali panowie z Siódemki z Chicago,  jest absolutnie rewelacyjny Schuch (który u mnie by wygrał, gdyby nie Kaluuya) i zaskakująca rola Burra.

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA


GLENN CLOSE (HILLBILLY ELEGY)
OLIVIA COLMAN (THE FATHER)
DOMINIQUE FISHBACK (JUDAS AND THE BLACK MESSIAH)
YUH-JUNG YOUN (MINARI)
MARISA TOMEI (THE KING OF STATEN ISLAND)

Wyróżnienia: Ellen Burstyn (Pieces of a Woman), Olivia Cooke (Sound of Metal), Molly Parker (Pieces of a Woman), Saoirse Ronan (Ammonite).

Wybory Akademii w tej kategorii są trochę meh, bo ani trochę nie zachwyciła mnie Amanda Seyfried, ani nie rozumiem fenomenu Marii Bakalovej. Z drugiej strony wybór tak naprawdę był niewielki, bo jak widzicie i u mnie wśród wyróżnień tylko cztery nazwiska. Co prawda na Marisę Tomei nie liczyłem, tak brak nominacji dla Dominique Fishback już mnie dość zaskoczył.

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY


WILL BERSON I SHAKA KING (JUDAS AND THE BLACK MESSIAH)
SEAN DURKIN (THE NEST)
ELIZA HITTMAN (NEVER RARELY SOMETIMES ALWAYS)
KELLY O'SULLIVAN (SAINT FRANCES)
AARON SORKIN (THE TRIAL OF THE CHICAGO 7)

Wyróżnienia: Judd Apatow, Pete Davidson i Dave Sirus (The King of Staten Island), Lee Isaac Chung (Minari), Brandon Cronenberg (Possessor), Jack Fincher (Mank).

Dziwny to rok w tej kategorii, bo zazwyczaj obstawiona jest ona esktremalnie silnymi pozycjami, a tymczasem - oczywiście moim zdaniem - każdy z tych skryptów i skryptów wybranych przez Akademię jest dobry lub co najwyżej bardzo dobry. Z tej piątki wyróżnię dwa: przezabawną Saint Frances i Boga scenarzystów Aarona Sorkina.

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY


MARTIN BEHNKE I BURHAN QUARBANI (BERLIN ALEXANDERPLATZ)
ANTONIO I PAULO CAMPOS (THE DEVIL ALL THE TIME)
CHRISTOPHER HAMPTON I FLORIAN ZELLER (THE FATHER)
CHARLIE KAUFMAN (I'M THINKING OF ENDING THINGS)
CHLOE ZHAO (NOMADLAND)

Wyróżnienia: Ramin Bahrani (The White Tiger), Ruben Santiago-Hudson (Ma Rainey's Black Bottom).

To również zaskakujący rok dla kategorii scenariuszy adaptowanych, bo zazwyczaj stoją one na średnim poziomie. Jak bardzo z mojego punktu widzenia, wystarczy przypomnieć, że w zeszłym roku nominowałem jedynie 4 pozycje. Bo zwyczajnie nie było z czego wybierać. A tymczasem sporo filmów na podstawie adaptacji i ich poziom wysoki. Wygrywa u mnie "The Father". Reżyserię Zellera na Oscarach pominęli, scenariusz Zellera na szczęście nie.

NAJLEPSZE ZDJĘCIA



YOSHI HEIMRATH (BERLIN ALEXANDERPLATZ)
MIGUEL IOANN LITTIN MENZ (THE VAST OF NIGHT)
NEWTON THOMAS SIEGEL (CHERRY)
DARIUSZ WOLSKI (NEWS OF THE WORLD)
ŁUKASZ ŻAL (I'M THINKING OF ENDING THINGS)

Wyróżnienia: Lol Crawley (The Devil All the Time), Stefan Duscio (The Invisible Man), Matyas Erdely (The Nest), Lucas Gath (Funny Face), Karim Hussain (Possessor), Benjamin Loeb (Pieces of a Woman), Erik Messerschmidt (Mank), Lachlan Milne (Minari), Galo Olivares (Gretel & Hansel), Phedon Papamichael (The Trial of the Chicago 7), Joshua James Richards (Nomadland), Ben Smithard (The Father), Hoyte van Hoytema (Tenet).

Dwóch Polaków rzuca się w oczy, ale to wcale nie tak, że kierują mną jakieś patriotyczne względy. Tak się składa, że panowie zwyczajnie zaprezentowali światowy poziom. Zachwyciły mnie również zdjęcia do "The Vast of Night". To w ogóle jedna z moich ulubionych kategorii co roku, bo co roku są w kinie obrazy zapierające dech w piersiach. Szkoda, że akurat w tym tylko w domowym zaciszu, ale miejmy nadzieję, że nie na długo.

NAJLEPSZA MUZYKA


MICHAEL BROOK (TIGERTAIL)
MARC CANHAM (I CARE A LOT)
KEEGAN DeWITT (LITTLE FISH)
LUDWIG GORANSSON (TENET)
DAN ROMER (WENDY)

Wyróżnienia: Alexandre Desplat (The Midnight Sky), Ludovico Einaudi (Nomadland), James Newton Howard (News of the World), Henry Jackman (Cherry), Emile Mosseri (Minari), Trent Reznor i Atticus Ross (Mank i Soul), Howard Shore (Pieces of a Woman), Rom Simonsen (The Way Back).

Ciekawa sytuacja, nawet nie wiem czy nie bezprecedensowa, bo tak się składa, że nie zgadzamy się z Akademią w żadnej propozycji. Nie to, że jej wybory są złe, po prostu moje są lepsze :) Co mnie najbardziej zaskoczyło: "Little Fish" i cudowna muzyka z bardzo małego i nieznanego zupełnie filmu. Co może jeszcze bardziej: netfliksowy "Tigertail", którego kompozytor nie istnieje nawet w bazie imdb przy tym tytule. Dużo fajnych sountracków, ale ostatecznie wybór nie był trudny, jak tylko obejrzałem "I Care a Lot". Wiem, że film nie cieszy się ogólnie uznaniem, ale muzyka tam jest kapitalna przecież, noga sama chodzi przez cały seans!

NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY


AIDA (BOŚNIA)
BERLIN ALEXANDERPLATZ (NIEMCY)
BESTIE NA KRAWĘDZI (KOREA POŁUDNIOWA)
CZASAMI, CZASAMI (MALEZJA)
LATO '85 (FRANCJA)

Wyróżnienia: Na rauszu (Dania), Rom (Wietnam), Werdykt (Filipiny).

Z jednej strony mam całkiem niezły ogląd na kino nieamerykańskie, bo brałem udział w Nowych Horyzontach, a także w festiwalu Pięciu Smaków i ponadto widziałem każdą z nieanglojęzycznych propozycji Akademików. Z drugiej - w sumie tych tytułów włącznie z wyróżnieniami nie jest wcale dużo. Aczkolwiek już ich poziom tak. Czemu natomiast wygrywają Bestie, a nie Berlin Alexanderplatz, który wygrał najlepszy film? Ano z prostego powodu, nie chciałem się powtarzać.

NAJLEPSZY FILM NIEDOSTRZEŻONY



FIRST COW
FUNNY FACE
POSSESSOR
RELIC
SAINT MAUD
SAVE YOURSELVES!
THE VAST OF NIGHT

Wyróżnienia: Eternal Beauty, Scare Me, The Evening Hour, The Wolf of Snow Hollow.

Kategoria, która jest u mnie po raz trzeci i którą ciężko mi do końca sprecyzować. Bo czy za filmy niedostrzeżone można uznać te robiące furorę wśród krytyków? No właśnie nie do końca. To więc zestawienie filmów, które moim zdaniem u nas są za mało popularne i powinniście je zobaczyć. Co ciekawe do niedawna znajdował się tu także "Sound of Metal", a później zrobił takie zamieszanie na Oscarach. Cieszy, że się wybił.

PODSUMOWANIE


The Father 3/5 (Film, ReżyseriaAktor 1-plan, Aktorka 2-plan, Scenariusz Adapt.)

Berlin Alexanderplatz 1/6 (Film, Reżyseria, Aktor 2-plan, Scenariusz Adapt., Zdjęcia, Film nieanglojęzyczny)
The Nest 1/6 (Film, Reżyseria, Aktor 1-plan, Aktorka 1-plan, Scenariusz Oryg., Zdjęcia)

Judas and the Black Messiah 1/4 (Film, Aktor 2-plan, Aktorka 2-plan, Scenariusz Oryg.)
The Trial of the Chicago 7 1/4 (Film, Aktor 2-plan, Aktor 2-plan, Scenariusz Oryg.)
Save Yourselves! 1/4 (Komedia, Aktor w komedii, Aktorka w komedii, Film niedostrzeżony)

I Care a Lot 1/3 (Komedia, Aktorka w komedii, Muzyka)

The King of Staten Island 1/2 (Aktor 2-plan, Aktorka 2-plan)
The Vast of Night 1/2 (Zdjęcia, Film niedostrzeżony)

News of the World 1/1 (Zdjęcia)
Bestie na krawędzi 1/1 (Film nieanglojęzyczny)

Nomadland 0/4 (Film, Reżyseria, Aktorka 1-plan, Scenariusz Adapt.)

Saint Frances 0/3 (Komedia, Aktorka w komedii, Scenariusz Oryg.)

Sound of Metal 0/2 (Film, Aktor 1-plan)
On the Rocks 0/2 (Komedia, Aktor w komedii)
Palm Springs 0/2 (Komedia, Aktor w komedii)
Possessor 0/2 (Reżyseria, Film niedostrzeżony)
I'm Thinking of Ending Things 0/2 (Scenariusz Adapt., Zdjęcia)

Hamilton 0/1 (Film)
Shiva Baby 0/1 (Komedia)
Ma Rainey's Black Bottom 0/1 (Aktor 1-plan)
Mank 0/1 (Aktor 1-plan)
Eternal Beauty 0/1 (Aktorka 1-plan)
Pieces of a Woman 0/1 (Aktorka 1-plan)
Promising Young Woman 0/1 (Aktorka 1-plan)
Borat Subsequent Moviefilm 0/1 (Aktor w komedii)
Freaky 0/1 (Aktor w komedii)
Scare Me 0/1 (Aktorka w komedii)
The Hunt 0/1 (Aktorka w komedii)
Hillbilly Elegy 0/1 (Aktorka 2-plan)
Minari 0/1 (Aktorka 2-plan)
Never Rarely Sometimes Always 0/1 (Scenariusz Oryg.)
The Devil All the Time 0/1 (Scenariusz Adapt.)
Cherry 0/1 (Zdjęcia)
Little Fish 0/1 (Muzyka)
Tenet 0/1 (Muzyka)
Tigertail 0/1 (Muzyka)
Wendy 0/1 (Muzyka)
Aida 0/1 (Film nieanglojęzyczny)
Czasami, czasami 0/1 (Film nieanglojęzyczny)
Lato '85 0/1 (Film nieanglojęzyczny)
First Cow 0/1 (Film niedostrzeżony)
Funny Face 0/1 (Film niedostrzeżony)
Relic 0/1 (Film niedostrzeżony)
Saint Maud 0/1 (Film niedostrzeżony)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz