poniedziałek, 10 lutego 2020

Oscary 2020 - wersja alternatywna

Wersja alternatywna, czyli innymi słowy Oscary rozdane przeze mnie. Do momentu tworzenia tego zestawienia obejrzałem ponad 220 filmów z 2019. Udało mi się obejrzeć wszystkie nominowane propozycje z kategorii filmowych, aktorskich, scenariuszy itd. Dodatkowo widziałem chyba już wszystkie produkcje, które jakością mogłyby się równać z oscarowymi konkurentami, dzięki czemu myślę, że mam szeroki ogląd na poziom kina w tym roku.

Podobnie jak w poprzednich zestawieniach, dodałem również kategorie znane ze Złotych Globów, dzięki czemu mogłem docenić również kreacje i filmy komediowe. Nie chcąc zgrywać eksperta, skupiłem się jedynie na najważniejszych kategoriach, pomijając techniczne.


NAJLEPSZY FILM



AD ASTRA
MARRIAGE STORY
MIDSOMMAR
ONCE UPON A TIME... IN HOLLYWOOD
PARASITE
SORRY WE MISSED YOU
THE IRISHMAN
THE LIGHTHOUSE
UNCUT GEMS
WAVES

Wyróżnienia: 1917, A Hidden Life, Ford v Ferrari, Little Women, Richard Jewell, The Farewell.

Kolejny moim zdaniem świetny rok w kinie, chociaż oscarowo dla mnie zupełnie nietypowy, jako iż nie mam swojego wyraźnego faworyta, a także nie mam filmu, którego wygrana by mnie w jakiś sposób zirytowała. Prawie każdą pozycję (może poza "Jojo Rabbit") z oscarowych propozycji mógłbym umieścić u siebie, bo to po prostu bardzo dobre filmy. Jednocześnie też Akademia dość wyjątkowo pominęła sporo moich amerykańskich ulubieńców na czele z Waves, Ad Astra, Uncut Gems i The Lighthouse. Postanowiłem swoje opcje poszerzyć do pełnej liczby 10 nominacji i oficjalnie zgadzamy się więc w czterech przypadkach. Pozostałe wyróżnienia są alfabetyczne, ale prawdopodobnie oscarowy zwycięzca "1917" znalazł się u mnie tuż tuż za czołówką przegrywając ostatecznie rywalizację z filmem Tarantino.

NAJLEPSZA KOMEDIA



BOOKSMART
DOLEMITE IS MY NAME!
INITIALS S.G.
GREENER GRASS
SNATCHERS

Wyróżnienia: Fighting with My Family, Knives Out, Long Shot, Stuber, Zombieland: Double Tap.

Oczywiście to kategoria ze Złotych Globów, ale jak się bawić to się bawić. Po raz kolejny ją sobie pożyczam. Poziom komedii jest już lepszy niż w roku poprzednim, choć zaskoczyło mnie, że brakuje takiego głośnego amerykańskiego hitu, który zrobiłby furorę w box office. Są więc u mnie dwa filmy bardzo niezależne (Snatchers, Greener Grass), film zagraniczny, który widziałem na festiwalu Nowe Horyzonty (Initials S.G.) i produkcja Netflixa (Dolemite Is My Name!). I absolutna perełka, która w naszych kinach przemknęła praktycznie niezauważenie częściowo dzięki polskiemu tłumaczeniu na "Szkoła melanżu", ale w USA jest dużym hitem. Brawo Olivia Wilde, debiut wyśmienity.

NAJLEPSZY REŻYSER



ARI ASTER (MIDSOMMAR)
JOON-HO BONG (PARASITE)
ROBERT EGGERS (THE LIGHTHOUSE)
JAMES GRAY (AD ASTRA)
MARTIN SCORSESE (THE IRISHMAN)

Wyróżnienia: Terrence Malick (A Hidden Life), James Mangold (Ford v Ferrari), Sam Mendes (1917), Jordan Peele (Us), Todd Phillips (Joker), Benny i Josh Safdie (Uncut Gems), Trey Edward Shults (Waves), Quentin Tarantino (Once Upon a Time... in Hollywood).

Reżyseria to jedna z kategorii, która przyprawiła mnie o spory ból głowy, bo musiałem pominąć i braci Safdie i prawdopodobnie zwycięzcę na prawdziwych Oscarach Sama Mendesa. Za swoje wybory jednak myślę nie mam się czego wstydzić i wierzę, że trójka pomijanych (Aster, Gray, Eggers) w końcu się faktycznie wśród nominowanych znajdzie. Wierzę, że w przynajmniej jednym przypadku to tylko kwestia czasu.


NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWY

JONAS DASSLER (ZŁOTA RĘKAWICZKA)
KELVIN HARRISON JR. (WAVES i LUCE)
PAUL WALTER HAUSER (RICHARD JEWELL)
ROBERT PATTINSON (THE LIGHTHOUSE)
JOAQUIN PHOENIX (JOKER)

Wyróżnienia: Christian Bale (Ford v Ferrari), Antonio Banderas (Ból i blask), Timothee Chalamet (The King), Matt Damon (Ford v Ferrari), Adam Driver (Marriage Story), Robert De Niro (The Irishman), Leonardo DiCaprio (Once Upon a Time... in Hollywood), Jimmie Fails (The Last Black Man in San Francisco), Jake Gylenhaal (Velvet Buzzsaw), George MacKay (1917), Edward Norton (Motherless Brooklyn), Brad Pitt (Ad Astra), Jonathan Pryce (The Two Popes), Adam Sandler (Uncut Gems).

Ten rok miał być o paniach, a tymczasem panowie przyćmili płeć piękną poziomem aktorstwa. Tak naprawdę mógłbym rozszerzyć nominacje do dziesięciu, a i tak mógłbym jeszcze kogoś zmieścić, bo i mamy życiową rolę Sandlera, niedocenionego MacKaya, oscarowych kandydatów w osobach Drivera, Pryce'a i DiCaprio, olanego De Niro mimo sukcesu filmu i tak dalej. Zdecydowałem się też nie umieszczać Pitta, którego pewnie bym umieścił, gdyby nie jego rola u Tarantino. Wobec takiej konkurencji zdecydowałem się wyróżnić innych. A jest z czego wybierać, bo jest życiówka Pattinsona, przerażający Dassler jako seryjny morderca, emocjonalny Hauser i moje odkrycie poprzedniego roku, niebywale utalentowany Harrison Jr. Tak, u mnie Joaquin przegrywa, ale to było starcie tytanów.

NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA

AWKWAFINA (THE FAREWELL)
LUPITA NYONG'O (US)
FLORENCE PUGH (MIDSOMMAR)
SAOIRSE RONAN (LITTLE WOMEN)
RENEE ZELLWEGER (JUDY)

Wyróżnienia: Honor Grainger (Animals), Adele Haenel (Portret kobiety w ogniu), Taraji P. Henson (The Best of Enemies), Scarlett Johansson (Marriage Story), Felicity Jones (The Aeronauts), Tatiana Maslany (Pink Wall), Natalie Portman (Lucy in the Sky), Honor Swinton-Byrne (The Souvenir), Naomi Watts (The Wolf Hour), Constance Wu (Hustlers).

Bardzo mnie w tym roku rozczarowało... Hollywood. Przy takim hypie pań spodziewałem się ujrzeć absolutnie zniewalające kreacje, a poziom (choć oczywiście świetny), to nijak ma się do roku poprzedniego w tej kategorii czy chociażby do pierwszego planu męskiego. Z Akademią zgadzamy się co prawda tylko w dwóch przypadkach, ale za to zwycięstwo Zellweger ma moje błogosławieństwo. Judy Garland zagrała z wyrachowaniem. Od wyrachowania jednak u siebie wybieram po prostu naturalizm, czyli dotychczas najlepsza rola Florence Pugh w karierze, choć przy takiej skali talentu to się na pewno szybko zmieni.

NAJLEPSZY AKTOR W KOMEDII

DAVE BAUTISTA (STUBER)
TARON EGERTON (ROCKETMAN)
ROMAN GRIFFIN DAVIS (JOJO RABBIT)
EDDIE MURPHY (DOLEMITE IS MY NAME!)
DIEGO PERETTI (INITIALS S.G.)

Wyróżnienia: Daniel Craig (Knives Out), James Franco (Zeroville), Zach Galifianakis (Between Two Ferns: The Movie), Seth Rogen (Long Shot).

Poziom aktorstwa panów w komedii jest delikatnie ujmując taki sobie. Żadna z powyższych kreacji mnie nie zwaliła z nóg, jak choćby zrobił to w roku poprzednim Andrew Garfield w "Under the Silver Lake". Jest śmiesznie (Bautista), porządnie (Egerton), bardzo dobrze (Murphy) i świeżo (Davis). I jest ten jeden, który łączy wszystkie te cechy.

NAJLEPSZA AKTORKA W KOMEDII

ANA DE ARMAS (KNIVES OUT)
JOCELYN DEBOER (GREENER GRASS)
BEANIE FELDSTEIN (BOOKSMART)
JULIANNE NICHOLSON (INITIALS S.G.)
FLORENCE PUGH (FIGHTING WITH MY FAMILY)

Wyróżnienia: Cate Blanchett (Where'd You Go, Bernadette), Kaitlyn Dever (Booksmart), Mary Nepi (Snatchers), Lupita Nyong'o (Little Monsters), Jessica Rothe (Happy Death Day 2U), Charlize Theron (Long Shot), Emma Thompson (Late Night), Michelle Yeoh (Last Christmas), Samara Weaving (Ready or Not).

Z aktorkami w komedii już jest znacznie lepiej, bo kreacje Any de Armas i Beanie Feldstein mnie zachwyciły. Świetne są również pozostałe trzy panie, a i wśród wyróżnień naprawdę fajne aktorstwo.

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY

STERLING K. BROWN (WAVES)
WILLEM DAFOE (THE LIGHTHOUSE)
AL PACINO (THE IRISHMAN)
JOE PESCI (THE IRISHMAN)
BRAD PITT (ONCE UPON A TIME... IN HOLLYWOOD)

Wyróżnienia: Tom Burke (The Souvenir), Timothee Chalamet (Little Women), Bill Hader (It: Chapter Two), Kelvin Harrison Jr. (The Wolf Hour), Anthony Hopkins (The Two Popes), Nicholas Hoult (True History of the Kelly Gang), Tommy Lee Jones (Ad Astra), Shia LaBeouf (Honey Boy), Tracy Letts (Ford v Ferrari), Ray McKinnon (Ford v Ferrari), Sam Rockwell (Richard Jewell).

Ciężko się kłócić z wyborami Akademii, bo piątka ich wyborów to jakiś absolut aktorstwa. Legendy. Choć po seansie "A Beautiful Day in the Neighborhood" można pokręcić nosem: dlaczego olewanie Hanksa (Kapitan Phillips) nie sprawiło wam problemu akurat w roku, gdy tak dobry był chociażby Dafoe. Bardzo żałuję, że nie trafił do piątki Sterling K. Brown, bo przez pewien czas miał na nią całkiem niezłe szanse. Wybór zwycięzcy był szalenie trudny, do końca jeszcze analizowałem Pesciego, ale ostatecznie: to jest rok Brada Pitta. Nie tylko za film Tarantino, także za Ad Astrę. W końcu. Nareszcie.

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA

ESSIE DAVIS (TRUE HISTORY OF THE KELLY GANG)
LAURA DERN (MARRIAGE STORY)
YEO-JEONG JO (PARASITE)
JENNIFER LOPEZ (HUSTLERS)
VALERIE PACHNER (A HIDDEN LIFE)

Wyróżnienia: Kate Beckinsale (Farming), Annette Bening (The Report), Toni Collette (Velvet Buzzsaw), Olivia Colman (Them That Follow), Florence Pugh (Little Women), Margot Robbie (Bombshell), Taylor Russell (Waves), Olivia Wilde (Richard Jewell), Shouzhen Zhou (The Farewell).

Na wybory Akademii trochę kręcę nosem, bo lepsza od Scarlett wydawała mi się jej koleżanka z planu Thomasin McKenzie, a od Kathy Bates wolałbym Olivię Wilde również z tego samego filmu. Jeśli jednak Oscar powędruje w ręce Dern będzie to chyba najlepszy wybór (Florence ma jeszcze na to czas) i tak naprawdę wszystkie cztery wybory aktorskie Akademii (Phoenix, Zellweger, Pitt i Dern) mają moje okejki. W przypadku drugiego planu pań zgadzam się tylko w jednym przypadku (Florence pominąłem tylko i wyłącznie ze względu na wygraną wyżej za "Midsommar" i nominację za "Fighting with My Family"). Dzięki czemu mogłem wyróżnić panie, które nie miały i nie będą mieć szans zabłysnąć na galach w osobach Essie Davis i Valerie Pachner, a także zaznaczyć, że brak Jennifer Lopez w oscarowej piątce, to duży snub. Ktoś się chyba jeszcze nie zdołał pogodzić z myślą, że może to i fatalna zazwyczaj w filmach JLo, ale jak gra tak jak w "Hustlers", to należy to docenić. Ja nie mam z tym problemu. Zresztą podobnie wyszło z Adamem Sandlerem.

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY

JOON-HO BONG I JIN WON HAN (PARASITE)
JEZ BUTTERWORTH, JOHN-HENRY BUTTERWORTH I JASON KELLER (FORD V FERRARI)
ROBERT I MAX EGGERS (THE LIGHTHOUSE)
BENNY SAFDIE, JOSH SAFDIE I RONALD BRONSTEIN (UNCUT GEMS)
TREY EDWARD SHULTS (WAVES)

Wyróżnienia: Noah Baumbach (Marriage Story), Scott Z. Burns (The Report), Billy Chew (The Death of Dick Long), Jimmie Fails i Joe Talbot (The Last Black Man in San Francisco), Emily Halpern, Sarah Haskins, Susanna Fogel i Katie Silverman (Booksmart), Paul Laverty (Sorry We Missed You), Jordan Peele (Us), Quentin Tarantino (Once Upon a Time... in Hollywood), Lulu Wang (The Farewell).

Kolejny raz scenariusze oryginalne zachwycają i normalnie chyba jednak zdecydowałbym się wyróżnić skrypt do "Waves", ale spostrzegłem, że to by oznaczało, że tak uwielbiane przeze mnie "Uncut Gems" dostałoby ode mnie figę. A to przecież pisarstwo pierwszej ligi. I dlatego też przy takim poziomie scenariuszy bardzo mnie dziwi wyróżnienie przez Akademię skryptu do "1917". Naprawdę można by ten film za wszystko inne.

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY

GRETA GERWIG (LITTLE WOMEN)
ANTHONY MCCARTEN (THE TWO POPES)
TODD PHILLIPS I SCOTT SILVER (JOKER)
STEVEN ZAILLIAN (THE IRISHMAN)

Kolejny rok i kolejny raz beznadziejny poziom scenariuszy adaptowanych. Albo bardziej, nie bardzo jest z czego wybierać, bo nie ma filmów pisanych na podstawie książek, opowiadań, artykułów, tekstów. Ktoś z tym powiedzeniem "najlepsze scenariusze pisze życie" chyba trochę kłamał. Jest czwóreczka kandydatów, choć Joker trochę na siłę, a Little Women trochę na mniejszą siłę. Scenariusz do "The Two Popes" jest tylko dobry, więc Steven Zaillian walczył sam ze sobą. Gratuluję. Jedyny świetny tekst.

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

JARIN BLASCHKE (THE LIGHTHOUSE)
DREW DANIELS (WAVES)
ROGER DEAKINS (1917)
HOYTE VAN HOYTEMA (AD ASTRA)
PAWEL POGORZELSKI (MIDSOMMAR)

Wyróżnienia: Caleb Deschanel (The Lion King), Kyung-Pyo Hong (Parasite), Phedon Papamichael (Ford v Ferrari), Rodrigo Prieto (The Irishman), Robert Richardson (Once Upon a Time... in Hollywood), Lawrence Sher (Joker), George Steel (The Aeronauts), Jorg Widmer (A Hidden Life).

Średnia moich ocen na filmwebie powyższej piątki to 9,2. To jest wybitność. Nie przejmujcie się wygranym, bo tutaj zwycięzcą mógłby być każdy. Rzut kostką, wypadnie ktoś inny i jest ok. To po prostu poziom stratosfery. A wśród wyróżnień przecież kolejne świetne, bardzo dobre, znakomite pozycje (A Hidden Life!). Co zdecydowało, że Van Hoytema? Chyba to, że w IMAXie na Ad Astrze byłem dwukrotnie i faktycznie poczułem kosmos.

NAJLEPSZA MUZYKA

HILDUR GUANADOTTIR (JOKER)
JAMES NEWTON HOWARD (A HIDDEN LIFE)
DANIEL LOPATIN (UNCUT GEMS)
THOMAS NEWMAN (1917)
MAX RICHTER (AD ASTRA)

Wyróżnienia: Michael Abels (Us), Marco Beltrami i Buck Sanders (Ford v Ferrari), Nicholas Britell (The King), Alexandre Desplat (Little Women), Mark Korven (The Lighthouse), Trent Reznor i Atticus Ross (Waves), West Dylan Thordson (Glass), Hans Zimmer (The Lion King).

To wszystkie świetne nominacje i miałem niebywały ból głowy z wyborem zwycięzcy z dwójki Max Richter/Thomas Newman. Richter to mój ulubiony kompozytor, soundtrack z Ad Astry jest przecudowny, a potem człowiek doceniający Newmana, choć nieszczególnie uwielbia jego pracę idzie na "1917" i jest wbity w ziemię. Wychodząc z sali pomyślałem sobie, że to jedno z najlepszych dokonań ostatniej dekady. Muzyka z finału to poziom nie do opisania. Ale teraz w trakcie pisania tego tekstu oscarowego w tle gra mi muzyka z "Ad Astry" i znów jestem w kropce. Dwa wybitne dzieła w jednym roku. A Richter wciąż czeka na swoją pierwszą nominację do Oscara...

NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY


ANG HUPA (FILIPINY)
INITIALS S.G. (ARGENTYNA)
PARASITE (KOREA POŁUDNIOWA)
PORTRET KOBIETY W OGNIU (FRANCJA)
ZŁOTA RĘKAWICZKA (NIEMCY)

Wyróżnienia: Boże Ciało (Polska), Ból i Blask (Hiszpania), Kraina miodu (Macedonia), Niewidoczne życie sióstr Gusmao (Brazylia), Supernova (Polska), Wysoka dziewczyna (Rosja).

Poziom filmów nieanglojęzycznych jak zwykle świetny, ale to jeden z nielicznych przypadków chyba, gdzie tym razem w tym roku tak zdecydowanie lepsi byli Amerykanie. Z oscarowych kandydatów nie widziałem jeszcze francuskich Nędzników, a czuję że to może być moje kino.

NAJLEPSZY FILM NIEDOSTRZEŻONY

GREENER GRASS
PADDLETON
SNATCHERS
THE DEATH OF DICK LONG
THE SOUVENIR

Wyróżnienia: Bliss, Honey Boy, Lost Bayou, Never Grow Old, The Art of Self-Defense, The Last Black Man in San Francisco, The Wolf Hour, Villains.

Kategoria, która jest u mnie po raz drugi i którą ciężko mi do końca sprecyzować. Bo czy za filmy niedostrzeżone można uznać te robiące furorę wśród krytyków? No właśnie nie do końca. To więc zestawienie filmów, które moim zdaniem u nas są za mało popularne. Żaden z nich nie dostał także premiery kinowej.

CICHY BOHATER

JULIA BUTTERS (ONCE UPON A TIME... IN HOLLYWOOD)
STEPHEN GRAHAM (THE IRISHMAN)
JACK LOWDEN (FIGHTING WITH MY FAMILY)
KATE MCKINNON (YESTERDAY I BOMBSHELL)
RAY MCKINNON (FORD V FERRARI)

Wyróżnienia: Leigh Gill (Joker), Francesca Hayward (Cats), Olivia Wilde (Richard Jewell), Thomasin McKenzie (Jojo Rabbit).

Kate McKinnon robi na mnie piorunujące wrażenie w każdej roli, a moim marzeniem jest zobaczenie ją w głównej roli na dłużej w jakimś serialu. Jack Lowden to jeden z piątki nominowanych do nagrody Bafta Rising Star, a pozostałą trójkę łączy jedno. Trafili do filmów, w których gra aktorska ekstraklasa. Trudno więc by o tobie mówiono, gdy obok ciebie jest Al Pacino, Robert de Niro, Christian Bale czy Brad Pitt. Finalnie stawiam na młodą Julię Butters, która w jednej scenie moim zdaniem zagięła samego DiCaprio. Tak, była lepsza.

PODSUMOWANIE

Ad Astra 2/4 (Film, Reżyser, Zdjęcia, Muzyka)

Once Upon a Time... in Hollywood 2/3 (Film, Aktor 2-plan, Cichy bohater)

Booksmart 2/2 (Komedia, Aktorka w komedii)

The Irishman 1/6 (Film, Reżyser, Aktor 2-plan, Aktor 2-plan, Scenariusz Adapt, Cichy bohater)
The Lighthouse 1/6 (Film, Reżyser, Aktor 1-plan, Aktor 2-plan, Scenariusz Oryg, Zdjęcia)

Waves 1/5 (Film, Aktor 1-plan, Aktor 2-plan, Scenariusz Oryg, Zdjęcia)
Parasite 1/5 (Film, Reżyser, Aktorka 2-plan, Scenariusz Oryg, Film nieanglojęzyczny)

Midsommar 1/4 (Film, Reżyser, Aktorka 1-plan, Zdjęcia)
Initials S.G. 1/4 (Komedia, Aktor w komedii, Aktorka w komedii, Film nieanglojęzyczny)

Uncut Gems 1/3 (Film, Scenariusz Oryg, Muzyka)

Snatchers 1/2 (Komedia, Film niedostrzeżony)
A Hidden Life 1/2 (Aktorka 2-plan, Muzyka)
1917 1/2 (Zdjęcia, Muzyka)

Greener Grass 0/3 (Komedia, Aktorka w komedii, Film niedostrzeżony)
Joker 0/3 (Aktor 1-plan, Scenariusz Adapt, Muzyka)

Marriage Story 0/2 (Film, Aktorka 2-plan)
Dolemite Is My Name! 0/2 (Komedia, Aktor w komedii)
Złota rękawiczka 0/2 (Aktor 1-plan, Film nieanglojęzyczny)
Little Women 0/2 (Aktorka 1-plan, Scenariusz Adapt)
Fighting with My Family 0/2 (Aktorka w komedii, Cichy bohater)
Ford v Ferrari 0/2 (Scenariusz Oryg, Cichy bohater)

Sorry We Missed You 0/1 (Film)
Richard Jewell 0/1 (Aktor 1-plan)
Luce 0/1 (Aktor 1-plan)
The Farewell 0/1 (Aktorka 1-plan)
Us 0/1 (Aktorka 1-plan)
Judy 0/1 (Aktorka 1-plan)
Stuber 0/1 (Aktor w komedii)
Rocketman 0/1 (Aktor w komedii)
Jojo Rabbit 0/1 (Aktor w komedii)
Knives Out 0/1 (Aktorka w komedii)
True History of the Kelly Gang 0/1 (Aktorka 2-plan)
Hustlers 0/1 (Aktorka 2-plan)
The Two Popes 0/1 (Scenariusz Adapt)
Ang Hupa 0/1 (Film nieanglojęzyczny)
Portret kobiety w ogniu 0/1 (Film nieanglojęzyczny)
Paddleton 0/1 (Film niedostrzeżony)
The Death of Dick Long 0/1 (Film niedostrzeżony)
The Souvenir 0/1 (Film niedostrzeżony)
Yesterday 0/1 (Cichy bohater)
Bombshell 0/1 (Cichy bohater)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz