piątek, 24 lutego 2017

Oscary - wersja alternatywna

Wersja alternatywna, czyli innymi słowy Oscary rozdane przeze mnie. Do momentu tworzenia tego postu obejrzałem 115 filmów z 2016. Prawie 50 więcej niż w zeszłym roku na etapie tworzenia takiego wpisu. Z nominowanych obrazów do nagród Akademii nie widziałem jedynie "Fences" i "Hidden Figures", które mogłyby namieszać zwłaszcza w kategoriach aktorskich. Wersja poniższa jest moja, dlatego pozwoliłem sobie rozszerzyć liczbę nominacji w większości kategorii do sześciu pozycji. Idąc w myśl założenia - Oscary to nagrody amerykańskie, pominąłem w notowaniach kino zagraniczne, w tym doskonałego "Toniego Erdmanna". Zdecydowałem się poza tym dodać kategorie znane ze Złotych Globów, dzięki czemu mogłem docenić również kreacje i filmy komediowe. Bez zgrywania eksperta, skupiłem się jedynie na najważniejszych kategoriach, pomijając techniczne.

NAJLEPSZY FILM



ARRIVAL
CHRISTINE
HACKSAW RIDGE
HELL OR HIGH WATER
LA LA LAND
MANCHESTER BY THE SEA
MOONLIGHT
PATERSON
SILENCE

Zgodnie z decyzją Akademii, również zdecydowałem się na zestaw dziewięciu filmów. Zabrakło miejsca dla "Fences" i "Hidden Figures", których nie widziałem i "Lion". Do listy dołączyły skromne "Christine" i "Paterson" Jima Jarmuscha, a także dzieło Martina Scorsese "Silence", który najbliżej był zwycięstwa. Moim filmem roku zostaje "Manchester by the Sea", który widziałem już dwukrotnie.

NAJLEPSZA KOMEDIA



BLUE JAY
CAPTAIN FANTASTIC
DON'T THINK TWICE
EVERYBODY WANTS SOME!!
SING STREET
THE EDGE OF SEVENTEEN

A więc pierwsza kategoria znana ze Złotych Globów. Zdecydowałem się na dołączenie jej w tym roku, bo zestawienie komedii jest wyjątkowo silne. W zasadzie każdy z wyżej wymienionych filmów spokojnie mógłby wygrać, ale ostatecznie wybrałem produkcję Richarda Linklatera.

NAJLEPSZY REŻYSER



DAMIEN CHAZELLE (LA LA LAND)
MEL GIBSON (HACKSAW RIDGE)
BARRY JENKINS (MOONLIGHT)
KENNETH LONERGAN (MANCHESTER BY THE SEA)
MARTIN SCORSESE (SILENCE)
DENIS VILLENEUVE (ARRIVAL)

Tutaj również wybór nie należał do najłatwiejszych decyzji, dlatego zdecydowałem się w końcu na poszerzenie kategorii o jeszcze jedno nazwisko. I tak byłem zmuszony pożegnać chociażby Davida Mackenziego, reżysera "Hell or High Water", ale udało się wykrystalizować finalną szóstkę. Pojedynek był zacięty, bo i Villeneuve miał spore szanse, a do końca rozważałem Chazelle'a, ale statuetka powędrowała w ręce Martina Scorsese. Co ciekawe, to jedyna kategoria, w której cała oscarowa piątka znalazła się na mojej liście, ale zwycięzcą został kto inny.

NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWY



CASEY AFFLECK (MANCHESTER BY THE SEA)
ADAM DRIVER (PATERSON)
JOEL EDGERTON (LOVING)
MICHAEL FASSBENDER (TRESPASS AGAINST US)
ANDREW GARFIELD (HACKSAW RIDGE)
TOM HANKS (SULLY)

Kiedy w październiku oglądałem "Manchester by the Sea" nie doceniłem Caseya. Do tego potrzebny był drugi seans, wówczas dopiero dostrzegłem jak wiele dał z siebie, dlatego też zwycięzca nie mógł być inny. Dodanie kategorii aktora w komedii pozwoliło mi rozdzielić kilka panów, więc zabrakło tutaj Ryana Goslinga i Viggo Mortensena. Na ich miejsce wskoczyli Tom Hanks, Joel Edgerton i dwa pominięte nazwiska przy wszelakich rozdaniach nagród Adama Drivera i Michaela Fassbendera.

NAJLEPSZY AKTOR W KOMEDII



RYAN GOSLING (THE NICE GUYS)
HUGH GRANT (FLORENCE FOSTER JENKINS)
WOODY HARRELSON (THE EDGE OF SEVENTEEN)
VIGGO MORTENSEN (CAPTAIN FANTASTIC)
DANIEL RADCLIFFE (SWISS ARMY MAN)
FERDIA WALSH-PEELO (SING STREET)

Pierwsze co rzuca się w oczy to brak Ryana Goslinga za "La La Land" i mimo iż uważam jego rolę za dobrą, tak wolałem go docenić za "The Nice Guys", gdzie był moim zdaniem lepszy. Do walki o nagrodę włączyli się także doskonali Woody Harrelson, który skradł cały film i nieoczekiwanie Daniel Radcliffe. Panów pogodził natomiast Viggo Mortensen. Zabrakło z kolei miejsca dla znakomitego Simona Helberga w "Florence Foster Jenkins", ale nie chciałem powtarzać filmów w tej samej kategorii.

NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA



AMY ADAMS (ARRIVAL)
REBECCA HALL (CHRISTINE)
ISABELLE HUPPERT (ELLE)
RUTH NEGGA (LOVING)
NATALIE PORTMAN (JACKIE)
EMMA STONE (LA LA LAND)

Jakim cudem Rebeccę Hall pominięto wśród nagród Akademii przez jakiś czas wciąż będzie mnie zaskakiwać, dlatego zdecydowałem się ją wyróżnić u siebie najwyższym odznaczeniem. By będąc jednak sprawiedliwym, rywalizacja w tym roku naprawdę była zacięta. W rankingu znalazłem także miejsce dla Amy Adams.

NAJLEPSZA AKTORKA W KOMEDII


LUCY BOYNTON (SING STREET)
LILY COLLINS (RULES DON'T APPLY)
GILLIAN JACOBS (DON'T THINK TWICE)
KATE MCKINNON (GHOSTBUSTERS)
SARAH PAULSON (BLUE JAY)
HAILEE STEINFELD (THE EDGE OF SEVENTEEN)

Dodanie tej kategorii pozwoliło mi wyróżnić kilka pań, które nie byłyby w stanie dołączyć do rywalizacji najlepszych aktorek. Wśród nich kilka zaskakujących kreacji, jak Lily Collins, którą dotychczas ceniłem jedynie za urodę. Wygrać mogła każda, postawiłem jednak na Sarę Paulson, tak cudowną w niedocenionym "Blue Jay".

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY



MAHERSHALA ALI (MOONLIGHT)
AARON ECKHART (SULLY)
ISSEI OGATA (SILENCE)
DEV PATEL (LION)
MICHAEL SHANNON (NOCTURNAL ANIMALS)
HUGO WEAVING (HACKSAW RIDGE)

Kolejna zacięta rywalizacja, a zdecydowałem się pominąć chociażby Jeffa Bridgesa, Johna Goodmana czy Aarona Taylora-Johnsona, gdyż nie chciałem dwukrotnie wyróżniać jednego filmu. Wygrał jego kolega z planu, nominowany również do Oscara, Michael Shannon. Zaskakiwać może brak Lucasa Hedgesa, aczkolwiek moim zdaniem nie jest to rola godna nagród, chociaż w "Manchester by the Sea" wypadł dobrze.

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA



NAOMI HARRIS (MOONLIGHT)
ALLISON JANNEY (TALLULAH)
FELICITY JONES (A MONSTER CALLS)
RILEY KEOUGH (AMERICAN HONEY)
NICOLE KIDMAN (LION)
JENA MALONE (THE NEON DEMON)

To jedna z kategorii, której zestawienia nie potrafię pojąć w kontekście nagród Akademii. Zwłaszcza roli Michelle Williams, mimo iż widziałem ją dwukrotnie, a i Nicole Kidman nie rzuciła mnie na kolana Nie obejrzałem jednak "Fences" i "Hidden Figures", więc nie mogę tu umieścić Violi Davis i Octavii Spencer, chociaż czuję, że obie byłyby kandydatkami do nagrody głównej. Wyróżniłem Riley Keough, straszliwie niedocenioną za zapadającą w pamięć kreację w "American Honey".

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY



DAMIEN CHAZELLE (LA LA LAND)
JIM JARMUSCH (PATERSON)
RICHARD LINKLATER (EVERYBODY WANTS SOME!!)
KENNETH LONERGAN (MANCHESTER BY THE SEA)
CRAIG SHILOWICH (CHRISTINE)

Powoli zbliżamy się do miejsca, w którym mogę Wam ujawnić, że faworyzowany "La La Land" nie zgarnie u mnie żadnej nagrody. I nie dlatego, że go nie doceniam, bo w pełni rozumiem tyle nominacji do Oscarów, ale w każdej z głównych kategorii widziałem nieco lepszego kandydata. Podobnie jest tutaj, gdzie zdecydowanym zwycięzcą tego roku jest scenariusz Kennetha Lonergana. Zaskoczyło mnie z kolei pominięcie przez Akademię skryptu do "Patersona". Wyjaśniam też brak "The Lobster", który znalazł się wśród nominowanych. Rok wcześniej nie wiedziałem, że film Lanthimosa będzie mógł się ubiegać dopiero teraz, dlatego w moim zestawieniu znalazł się wtedy.

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY



TOM FORD (NOCTURNAL ANIMALS)
ERIC HEISSERER (ARRIVAL)
TODD KOMARNICKI (SULLY)
TARELL MCCRANEY, BARRY JENKINS (MOONLIGHT)
MARTIN SCORSESE, JAY COCKS (SILENCE)

Zamiana kategorii "Moonlight" przez Akademię pozwoliło temu filmowi uzupełnić moją stawkę, bo muszę przyznać, że prezentuje się ona wyjątkowo słabo. Nie rozumiem np. docenienia łopatologicznego skryptu do filmu "Lion" przy jednoczesnym pominięciu "Silence". Być może na mój pogląd wpływa też fakt, że widziałem jedynie 3 z 5 propozycji Akademii.

NAJLEPSZA MUZYKA



NICHOLAS BRITELL (MOONLIGHT)
JUSTIN HURWITZ (LA LA LAND)
YEONG-WOOK JO (SŁUŻĄCA)
ABEL KORZENIOWSKI (NOCTURNAL ANIMALS)
CLIFF MARTINEZ (THE NEON DEMON)
DUSTIN O'HALLORAN, VOLKER BERTELMANN (LION)

Jedna z moich ulubionych kategorii co roku, ale niemal za każdym razem nie jestem w stanie zrozumieć wyborów Akademii. Muzyka do "Passengers" zamiast "Nocturnal Animals", "Jackie" zamiast... czegokolwiek? Pozostała trójka znalazła się również u mnie, ale ja dość nieoczekiwanie postanowiłem nagrodzić produkcję koreańską.

NAJLEPSZE ZDJĘCIA



NATASHA BRAIER (THE NEON DEMON)
JAMES LAXTON (MOONLIGHT)
RODRIGO PRIETO (SILENCE)
LINUS SANDGREN (LA LA LAND)
BRADFORD YOUNG (ARRIVAL)

Następna z moich ulubionych kategorii. Tym razem aż 4 na 5 wyborów Akademii zgadza się z moimi. Wygrać mógł każdy, zdecydowanego faworyta jak Lubezkiego w poprzednich latach nie było.

CICHY BOHATER



SUNNY PAWAR (LION)
ANGOURIE RICE (THE NICE GUYS)
JOHNNY SIMMONS (THE PHENOM)
AARON TAYLOR-JOHNSON (NOCTURNAL ANIMALS)
JACK REYNOR (SING STREET)
JOHN GOODMAN (10 CLOVERFIELD LANE)

Kategoria, którą wprowadziłem w poprzednim roku i której oczywiście na Oscarach nie ma. Dla mnie jest jednak na tyle istotna, że pozwala na przypomnienie niezauważonych. Wyłonienie finałowej szóstki było nie lada zadaniem, bo są przecież Sasha Lane czy Shia LaBeouf z "American Honey", obsady "Moonlight" i "Hell or High Water", Blake Jenner z "Everybody Wants Some!!", Nick Offerman z "The Founder", Dan Fogler z "Fantastic Beasts..." i wielu innych. Niezbyt uczciwym z mojej strony jest postawienie na Aarona Taylora-Johnsona w kategorii cichego bohatera, podczas gdy ten zgarnął Złotego Globa i był nominowany do Bafty, więc ostatecznie wybrałem Jacka Reynora.

PODSUMOWANIE

SILENCE 3/5 (Film, Reżyser, Aktor 2-plan, ScenariuszZdjęcia)
MANCHESTER BY THE SEA 3/4 (Film, Reżyser, AktorScenariusz)
NOCTURNAL ANIMALS 1/4 (Aktor 2-plan, Scenariusz, Muzyka, Cichy bohater)
SING STREET 1/4 (Komedia, Aktor w komedii, Aktorka w komedii, Cichy bohater)
CHRISTINE 1/3 (Film, Aktorka, Scenariusz)
EVERYBODY WANTS SOME!! 1/2 (Komedia, Scenariusz)
BLUE JAY 1/2 (Komedia, Aktorka w komedii)
CAPTAIN FANTASTIC 1/2 (Komedia, Aktor w komedii)
AMERICAN HONEY 1/1 (Aktorka 2-plan)
SŁUŻĄCA 1/1 (Muzyka)
MOONLIGHT 0/7 (Film, Reżyser, Aktor 2-plan, Aktorka 2-plan, Scenariusz, Muzyka, Zdjęcia)
LA LA LAND 0/6 (Film, Reżyser, Aktorka, Scenariusz, Muzyka, Zdjęcia)
ARRIVAL 0/5 (Film, Reżyser, Aktorka, Scenariusz, Zdjęcia)
HACKSAW RIDGE 0/4 (Film, Reżyser, Aktor, Aktor 2-plan)
LION 0/4 (Aktor 2-plan, Aktorka 2-plan, Muzyka, Cichy bohater)
PATERSON 0/3 (Film, Aktor, Scenariusz)
SULLY 0/3 (Aktor, Aktor 2-plan, Scenariusz)
THE EDGE OF SEVENTEEN 0/3 (Komedia, Aktor w komedii, Aktorka w komedii)
THE NEON DEMON 0/3 (Aktorka 2-plan, Muzyka, Zdjęcia)
LOVING 0/2 (Aktor, Aktorka)
DON'T THINK TWICE 0/2 (Komedia, Aktorka w komedii)
THE NICE GUYS 0/2 (Aktor w komedii, Cichy bohater)
HELL OR HIGH WATER 0/1 (Film)
TRESPASS AGAINST US 0/1 (Aktor)
ELLE 0/1 (Aktorka)
JACKIE 0/1 (Aktorka)
FLORENCE FOSTER JENKINS 0/1 (Aktor w komedii)
SWISS ARMY MAN 0/1 (Aktor w komedii)
RULES DON'T APPLY 0/1 (Aktorka w komedii)
GHOSTBUSTERS 0/1 (Aktorka w komedii)
TALLULAH 0/1 (Aktorka 2-plan)
A MONSTER CALLS 0/1 (Aktorka 2-plan)
THE PHENOM 0/1 (Cichy bohater)
10 CLOVERFIELD LANE 10 0/1 (Cichy bohater)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz