środa, 23 stycznia 2019

Ranking: najbardziej oczekiwane filmy 2019 roku (pozycje 45-31)

Zgodnie z zapowiedzią, prezentuję swój ranking najbardziej oczekiwanych filmów 2019 roku. Podobnie jak w poprzednim takim zestawieniu, zebrałem 45 tytułów. Wpis jest przez to długi, każda produkcja jest opisana i trochę mi to zajęło, dlatego uznałem, że będę publikował co kilkanaście pozycji, bo jeden temat może umrzeć już następnego dnia, a tak zapewnię mu żywotność.

Na pierwszy ogień ruszają miejsca od 45 do 31. Następnie pojawią się 30-21, 20-11 i 10-1 z kilkudniowymi odstępami. Trzy podstawowe kwestie:

1) kierowałem się datą produkcji, ew. światową premierą kinową, co oznacza, że filmów typu "The Favourite" czy "If Beale Street Could Talk", które miały premierę w minionym tutaj nie zobaczycie. Ale mogą być takie, które w 2018 krążyły jedynie po festiwalach, a zobaczyć je można dopiero w 2019.

2) posegregowałem pozycje wg kolejności nieprzypadkowej, jednak nie oznacza to wcale, że filmami z miejsc trzydziestych, czterdziestych nie interesuję się aż tak. Proszę się zatem nie dziwić, że coś jest tak daleko. To wciąż bardzo wysokie miejsca, ścisła czołówka. Filmów bowiem, które chciałbym zobaczyć jest pewnie ze 300.

3) Starałem się wynajdować informacje z rzetelnych źródeł, więc stawiałem na pewniaki. Wiadomo jednak jak to bywa z premierami na początku roku. Nie o wszystkim wiemy wszystko od razu. Mogą się one przesuwać albo być jedynie szacowane.

Tym samym więc zapraszam Was gorąco do pierwszej części z czterech mojego rankingu.




45. SORRY WE MISSED YOU

Data premiery: USA (nieznana), Polska (nieznana)
Reż. Ken Loach
Gatunek: Dramat

"Sorry We Missed You" to nowy film legendarnego angielskiego reżysera Kena Loacha, autora takich dzieł, jak "Kes" czy "Wiatr buszujący w jęczmieniu". Ostatnia rzecz spod jego ręki "Ja, Daniel Blake" zgarnęła Złotą Palmę w Cannes i Baftę za najlepszy brytyjski film, także oczekiwania są całkiem spore. Loach jak zwykle skupi się na portretowaniu zwyczajnego życia zwyczajnych ludzi, w tym przypadku dostawcy i jego rodziny.

44. FILMY Z FESTIWALU SUNDANCE

Data premiery: USA (nieznana), Polska (nieznana)
Reż. -
Gatunek: -

Jeden z najciekawszych festiwalów Sundance rozpocznie się 24 stycznia i potrwa do 2 lutego. Festiwal jest mekką kina niezależnego, rokrocznie można z niego wyciągnąć kilka perełek, a nierzadko filmy tam prezentowane robią później absolutną furorę, przypominając choćby Donnie Darko, Whiplash, Eighth Grade czy pokazywany poza konkursem Manchester by the Sea. Obecnie to trochę wróżenie z fusów, ale najciekawiej zapowiadające się moim zdaniem, to: "The Report" (reż. Scott Z. Burns. Obsada: Adam Driver, Annette Bening, Jon Hamm, Ted Levine, Maura Tierney, Michael C. Hall), "Luce" (reż. Julius Onah, obsada: Naomi Watts, Octavia Spencer i Tim Roth), "Native Son" (Ashton Sanders, Margaret Qualley, Nick Robinson), "Monos" (Julianne Nicholson), "The Wolf Hour" (znów Naomi Watts i Emory Cohen), "After the Wedding" (remake duńskiego Tuż po weselu z Julianne Moore, Michelle Williams i Billym Crudupem), "Late Night" (Emma Thompson, Mindy Kaling, John Lithgow, Paul Walter Hauser, Amy Ryan), "Relieve" (David Oyelowo, Alfred Molina, Brian Tyree Henry), "The Boy Who Harnessed the Wind" (debiut reż. Chiwetela Ejiofora), "The Souvenir" (Tilda Swinton) i "Big Time Adolescence".


43. HIGH FLYING BIRD i
THE LAUNDROMAT

Data premiery: USA (8 lutego), Polska (8 lutego)
Reż. Steven Soderbergh
Gatunek: Dramat

Fajny ten Steven Soderbergh - kilka lat temu ogłosił rychłe zakończenie kariery, a wciąż kręci z wysoką częstotliwością na co najmniej solidnym poziomie. W 2019 zobaczymy jego aż dwa filmy. "High Flying Bird" stworzony dla Netfliksa będzie miał premierę na tymże portalu już 8 lutego i opowie o agencie sportowym (Andre Holland) i świecie koszykówki. Poniżej możecie zobaczyć zwiastun.

Drugi z kolei przez obsadę pachnie z miejsca Oscarami, bo w rolach głównych najwyższy kaliber - Gary Oldman i Meryl Streep. Scenariusz pisze Scott Z. Burns, który współpracował z Soderbergiem kilkakrotnie (Side Effects, The Informant) i był odpowiedzialny za trzecią, najlepszą część Bourne'a. "The Laundromat" opowie o grupie dziennikarzy, którzy ujawniają skandaliczne dokumenty panamskiej firmy, która pozwalała lokować pieniądze wysoko postawionym ludziom na świecie w celu uniknięcia podatków. Spotlight 2, anyone?


42. THE GOLDFINCH

Data premiery: USA (11 października 2019), Polska (nieznana)
Reż. John Crowley
Gatunek: Dramat

Jak już być może wiecie, uwielbiam Oscary i ten cały wyścig do nich trwający od października, dlatego każdy film, który nimi pachnie ląduje od razu w orbicie moich zainteresowań. Za reżyserię "The Goldfinch" odpowiada John Crowley (Brooklyn), scenariusz pisze Peter Straughan (Tinker Tailor Soldier Spy), a w obsadzie pierwsza liga: Sarah Paulson, Nicole Kidman i Ansel Elgort. Historia opowie o chłopaku, który trafi do zastępczej rodziny, po tym jak jego matka została ofiarą zamachu bombowego. Warner Bros zajmuje się produkcją, premiera w październiku, Nicole znów pod kilogramami charakteryzacji. Yep, tutaj chcą Oscary.


41. FONZO

Data premiery: USA (nieznana), Polska (nieznana)
Reż. Josh Trank
Gatunek: Biograficzny, Dramat, Kryminał

Tom Hardy jako Al Capone. Nie dam głowy, że ten film faktycznie zostanie pokazany w 2019, ale zdjęcia rozpoczęły się w kwietniu poprzedniego roku, także czemu by tego nie oczekiwać, prawda? Czy powinniśmy się martwić reżyserią Josha Tranka, który najpierw zachwycił świat Chronicle, a potem potężnie spartolił Fantastyczną czwórkę? Nie wiem, być może. Ale dla tych zdjęć z Hardym na pewno czekam.


40. 6 UNDERGROUND

Data premiery: USA (nieznana), Polska (nieznana)
Reż. Michael Bay
Gatunek: Thriller, Akcja

A tak, czekam na nowy film Michaela Baya, i co mi zrobicie? Czy spodziewam się wielkiego kina, oczywiście nie, ale już strawnej rozrywki jak najbardziej, mnie jego filmy podchodzą. Budżet 150 milionów, czyli poziom 1. części Transformers. Zaskakuje to o tyle, że to produkcja Netfliksa, stająca się tym samym jedną z najdroższych (najdroższą?) wytworzoną przez ten serwis streamingowy. W roli głównej Ryan Reynolds (który w poniższym filmiku bezbłędnie uchwycił esencję pracy z Michaelem Bayem), a w rolach scenarzystów twórcy Deadpoola (bleh, ale dużo osób lubi). Nie zdradzę Wam fabuły, bo brzmi niefajnie, ale na pewno będzie głośno, szybko i jeszcze więcej wybuchów.


39. SCARY STORIES TO TELL IN THE DARK

Data premiery: USA (9 sierpnia 2019), Polska (nieznana)
Reż. André Øvredal
Gatunek: Horror

Co mnie najbardziej zachęca do obejrzenia tego filmu? Tytuł. Odnosi się do serii popularnych książek, których co prawda nie czytałem, ale brzmi to trochę, jak Opowieści z krypty czy Gęsia skórka, co nie? Ale nie tylko tytuł jest tutaj interesujący, bo współscenarzystą i producentem tego horroru będzie Guillermo del Toro, a za reżyserię odpowiedzialny jest André Øvredal, który ma na koncie m.in. "Autopsy of Jane Doe", do pewnego momentu bardzo obiecujący i klimatyczny film.


38. RATTLESNAKE

Data premiery: USA (nieznana), Polska (nieznana)
Reż. Zak Hilditch
Gatunek: Thriller

Kolejna produkcja Zaka Hilditcha dla Netfliksa. I jak poprzedni "1922" mnie rozczarował, tak za "These Final Hours" reżyser ma u mnie duży kredyt. Zwłaszcza, gdy w obsadzie jest świetna Carmen Ejogo, a fabuła zapowiada się interesująco: samotna matka zwraca się o pomoc do tajemniczej kobiety po ugryzieniu jej córki przez grzechotnika. W zamian musi zabić nieznajomego w pustynnym miasteczku Tulia w stanie Teksas. Co poza tym mam dla Was? Nic poza zdjęciem z planu roześmianej Carmen i Theo Rossiego znanego z "Sons of Anarchy".


37. GREYHOUND i
A BEAUTIFUL DAY IN THE NEIGHBORHOOD

Data premiery: USA (22 marca 2019), Polska (nieznana)
Reż. Aaron Schneider
Gatunek: Dramat, Wojenny

Data premiery: USA (18 października 2019), Polska (nieznana)
Reż. Marielle Heller
Gatunek: Biograficzny, Dramat

"Greyhound" i "A Beautiful Day in the Neighborhood" lub jak ktoś mógłby to nazwać Tom Hanks double-pack. Zadziwiająco cicho jest o tym pierwszym filmie, zwłaszcza gdy premiera już za dwa miesiące, a chyba mało kto o tym wie. Budżet 50mln dolarów może na kolana nie rzuca, ale to wciąż o 10mln więcej niż "Hacksaw Ridge", także nie będzie to byle jaka produkcja. W roli głównej Tom Hanks, który napisał również scenariusz. Film zabierze nas w czasy II wojny światowej, gdzie komandor Ernest Krause dowodził niszczycielem Greyhound. Amerykańskie kino wojenne o łodziach podwodnych jak najbardziej mile widziane.

O tym drugim filmie jest zdecydowanie głośniej, bo Fred Rogers to w USA nie byle kto, a w poprzednim roku wyszedł także świetnie oceniany dokument "Won't You Be My Neighbor?". Fabuła skupi się na dziennikarzu, który dla Esquire niechętnie zgadza się na napisanie artykułu o Rogersie. Czy tutaj będą Oscary? Niewykluczone, zwłaszcza że reżyserka Marielle Heller nie zwalnia tempa po doskonale przyjętym "Can You Ever Forgive Me?" i może teraz zasłuży na nominację. Dla Hanksa przynajmniej przydałaby się takowa.

36. FIRST COW

Data premiery: USA (nieznana), Polska (nieznana)
Reż. Kelly Reichardt
Gatunek: Dramat

Niewiele powie Wam ten film, jeśli nie znacie filmografii Kelly Reichardt, a mam nadzieję, że przynajmniej ktoś taki się znajdzie. W Stanach uważana za jedną z najlepszych reżyserek, u nas praktycznie anonimowa. "First Cow" to następne dzieło Reichardt po fantastycznym "Certain Women" sprzed 3 lat, dlatego czekam bardzo, nawet jeśli obsada nie składa się tym razem z hollywoodzkich gwiazd, a o fabule niewiele wiem.


35. PARASITE

Data premiery: USA (nieznana), Polska (nieznana)
Reż. Joon-ho Bong
Gatunek: Dramat

Twórca "Zagadki zbrodni" i "Okja" po dekadzie wraca do ojczyzny, gdzie kręci "Parasite". W zasadzie na tym powinienem zakończyć. Każdy film koreańskiego twórcy, który dotąd jeszcze nie spudłował, jest warty najwyższej uwagi. Całkiem prawdopodobne, że znajdzie się w majowym konkursie Cannes.

34. CAPTIVE STATE

Data premiery: USA (29 marca 2019), Polska (nieznana)
Reż. Rupert Wyatt
Gatunek: Thriller, Sci-Fi

Dość niespodziewanie ten film znalazł się na mojej liście, bowiem był już w niej w poprzednim roku. Premierę z sierpnia przesunięto jednak na kolejny rok. W tym czasie zmieniło się tyle, że dostaliśmy już kilka trailerów, które wciąż wyglądają obiecująco, także nie ma co wyrzucać filmu Wyatta z listy. Nowe dzieło reżysera "Rise of the Planet of the Apes", a więc jednego z najciekawszych sci-fi XXI wieku, rozegra się w futurystycznym Chicago 10 lat po ataku nadprzyrodzonej siły. Opowie o życiu dwóch stron konfliktu - kolaborantów i dysydentów. W obsadzie John Goodman, Ashton Sanders i Vera Farmiga.



33. WOUNDS

Data premiery: USA (29 marca 2019), Polska (nieznana)
Reż. Babak Anvari
Gatunek: Dramat, Horror

"Wounds" to pierwszy anglojęzyczny film irańskiego twórcy Babaka Anvariego, który przed trzema laty zadebiutował znakomicie przyjętym horrorem "Under the Shadow". Wygląda na to, że reżyser wciąż zamierza iść tym samym tropem, co jest świetną wiadomością. W rolach głównych Armie Hammer i Dakota Johnson. Fabuła przedstawia się wystarczająco lakonicznie: tajemnicze sytuacje zaczynają przytrafiać się barmanowi po tym, jak odbiera telefon pozostawiony w jego miejscu pracy.

32. ANTLERS

Data premiery: USA (nieznana), Polska (nieznana)
Reż. Scott Cooper
Gatunek: Fantasy, Horror

W 2018 roku Guillermo del Toro podpisał kontrakt z FOX Searchlight, na mocy którego wyprodukuje horrory i filmy fantasy dla studia. Pierwszym z nich będzie "Antlers" w reżyserii Scotta Coopera, co jest jednocześnie bardzo zaskakujące i zachęcające, bo to jeden z ciekawszych amerykańskich reżyserów, choć do tej pory trudnił się zupełnie innym gatunkiem, by przypomnieć "Crazy Heart" z Jeffem Bridgesem czy "Out of the Furnace" i "Hostiles" z Christianem Bale'em. Jak sobie poradzi w gatunku horroru z gwiazdami telewizji Keri Russell i Jesse'e Plemonsem? Jestem bardzo ciekaw.


31. GUAVA ISLAND

Data premiery: USA (nieznana), Polska (nieznana)
Reż. Hiro Murai
Gatunek: Komedia, Thriller

Bardzo zaskakujące jest to w jakim sekrecie trzymany jest ten film i jak niewiele o nim wiadomo, zważywszy, że grają w nim gwiazdy współczesnej muzyki Donald Glover a.k.a. Childish Gambino i Rihanna. Reżyseruje dodatkowo stały współpracownik Glovera, Hiro Murai, odpowiedzialny także za serial "Atlanta". "Guava Island" została nakręcona latem na Kubie, a ujawniono to dopiero w sierpniu. W listopadzie natomiast został ujawniony niepełny zwiastun na festiwalu w Nowej Zelandii. Nie jest on jednak dostępny w pełnej wersji, w sieci można znaleźć jedynie fragment nakręcony z odległości amatorskim aparatem. Cokolwiek to będzie, po duecie Glover-Murai obiecuję sobie dużo. Rihanna trochę tu przeszkadza, ale cóż począć.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz